Opinnäytetyö Vuojoen kartanon kansainvälistymisestä

Huhtikuussa 2023 International Tourism Management -tutkinto-ohjelmasta Bachelor of Hospitality Management -nimikkeellä valmistunut Elina Nurmi teki opinnäytetyönsä aiheesta Increasing Service Accessibility of International Tourists by Digitalization : Case Vuojoen Kartano Oy. Elina kirjoitti kypsyysnäytteenään aiheesta alla olevan mediatiedotteen.

Vuojoen kartano kansainvälistyy digitalisaation avulla

Vuojoen Kartanon englanninkielinen internetsivu ja verkkokauppa parantavat kartanon löydettävyyttä, sekä helpottavat kansainvälisten matkailijoiden ostokokemusta. Visit Finlandin Datahub sekä Visit Porin verkkokauppa ovat tärkeitä kanavia pienen matkailuyrityksen reitillä kohti kansainvälisempää tietoisuutta. Maaliskuussa 2023 valmistunut opinnäytetyö on ensimmäinen askel yrityksen kansainvälisen digitaalisuuden polulla.

Digitaalinen näkyvyys

Kansainväliset matkailijat etsivät mielellään tietoa verkosta ennen matkansa varaamista ja toteuttamista. Matkailuyrityksen digitaalinen löydettävyys ja näkyvyys matkailijan osaamalla kielellä on käytännössä pakollista, jotta kiinnostus kohteeseen voi syntyä ja varaustapahtuma toteutua. Osana Elina Nurmen projektityyppistä opinnäytetyötä toteutettiin ”In English” -sivu Vuojoen Kartanon internetsivuille sekä englanninkielinen Johku-pohjainen verkkokauppasivu yrityksen jo olemassa olleen suomenkielisen verkkokaupan pohjalta.

Verkkosivun tehtävänä on johdattaa potentiaaliset kansainväliset matkailijat kartanon historian ja nykypäivän äärelle, ja innostaa heitä varaamaan elämyksiä ainutlaatuisessa satakuntalaisessa kartanossa keskellä maalaismaisemaa verkkokaupan upotteiden kautta.
Verkkosivun tehtävänä on johdattaa potentiaaliset kansainväliset matkailijat kartanon historian ja nykypäivän äärelle, ja innostaa heitä varaamaan elämyksiä ainutlaatuisessa satakuntalaisessa kartanossa keskellä maalaismaisemaa verkkokaupan upotteiden kautta.


Kuva: Tomi Glad / Glad Media Oy

Visit Finland Datahub ja Visit Pori

Visit Finland Datahub on erilaiset matkailu- ja ravintola-alan yritykset yhteenkokoava tietopankki, jonka rajapinnan kautta muun muassa matkanjärjestäjät voivat hankkia tietoa matkailukohteista ja niissä toimivista yrityksistä useilla kielillä. Johku ja Datahub on linkitetty niin, että pienenkin yrityksen on helppo ylläpitää tietoja kummassakin, mikä lisää tehokkuutta ja säästää kallista aikaa yritystoiminnan ytimeen, eli asiakkaille elämysten tuottamiseen.

Visit Porin verkkokauppa puolestaan kokoaa yhteen Porin alueen matkailupalvelut ostettavassa muodossa ja Johkun ansiosta laajempi näkyvyys on vain yhden klikkauksen takana. Verkkokauppa-alusta Johku tarjoaa myös paikallisille hyvinvointipalveluita tarjoaville yrittäjille mahdollisuuden myydä palveluitaan Vuojoen Kartanon verkkokaupassa, mikä laajentaa paikallista yhteistyötä sekä yrityksen palveluvalikoimaa entisestään.


Kuva: Tomi Glad / Glad Media Oy

Satakunnan matkailun tulevaisuus

Opinnäytetyöprojektin pohjalta Vuojoen Kartanon on mahdollista laajentaa kielivalikoimaa internetsivuillaan sekä verkkokaupassaan tulevaisuutta ajatellen.

Visit Finland on ottanut vuonna 2021 Ruotsin uudeksi markkinakseen ja myös Visit Pori tekee toimenpiteitä ruotsalaisten matkailijoiden paremmaksi huomioimiseksi Satakunnassa. Sijaintinsa vuoksi Satakunta on ruotsalaiselle matkailijalle oivallinen pysähtymispaikka Vaasan ja Turun satamien välissä, ja tarjoaa heidän kaipaamiaan elämyksiä. Vuojoen Kartanon sivut ja verkkokauppa kääntyvätkin seuraavaksi ruotsin kielelle, jotta kartano on mukana tässä uudessa suunnassa.


Teksti: Elina Nurmi, SAMK International Tourism Management -alumni, Vuojoen Kartanon ravintolapäällikkö
Kuvat: Tomi Glad, Glad Media Oy ja Elina Nurmi