Tradenomista restonomiksi ja SAMKin SM-kisaedustajaksi

International Business and Marketing Logistics oli koulutusohjelman nimi, kun vuonna 2009 aloitin tradenomiopinnot SAMKin kanalikampuksella Raumalla. Tradenomitutkinnon ja myyjänä tehtyjen työvuosien jälkeen aloin kiinnostua entistä enemmän elämysten myymisestä asiakkaiden päivittäisten tarpeiden täyttämisen sijaan, ja elokuussa 2020 pääsin opiskelemaan restonomiksi International Tourism Management -koulutusohjelmassa Porissa.

Kansainvälinen liiketoiminta, ja Suomen nostaminen entistäkin parempiin asemiin kilpailukyvyssä ja arvostuksessa globaalissa näkyvyydessä ovat kiinnostavia ja nousevia aloja. Tradenomina opin valtavasti perusasioita liiketoiminnasta, kannattavuudesta, yritystoiminnasta ja muun muassa asiakkaiden käyttäytymisestä. Restonomina pääsen hyödyntämään tuota osaamista, mutta sen lisäksi olen saanut kasvattaa tuon osaamisen päälle uuden kerroksen elämysten, asiakaskokemuksen ja paikallisen osaamisen ja mahdollisuuksien hyödyntämisen muodossa.

Restonomin ydinosaaminen esiin Resto-kilpailussa

Restonomit ovat erilaisiin esimiestehtäviin valmiita vieraanvaraisuuden mestareita, joiden taitoihin kuuluvat uusien ratkaisujen löytäminen ja alan kehittäminen, sekä erilaisten tapahtumien järjestäminen ja asiakkaan kohtaaminen.

Näitä taitoja pääsin näyttämään omalta osaltani SAMKin joukkueessa Resto23 -tietotaitokilpailussa. Tiiviit kisapäivät pitivät sisällään kolme erilaista kisatehtävää. Ensimmäisessä päästiin ideoimaan työhyvinvoinnin sekä tuottavuuden lisäämistä erilaisia digitaalisia keinoja ja dataa käyttäen Rethink Gastro -hankkeen toimeksiantamana. Toisen tehtävän toimeksiantaja oli Liveto, jonka tapahtumasovellukseen meidän tuli kehittää uusia ominaisuuksia, jotka palvelisivat monipuolisesti erilaisten tilaisuuksien osallistujia ruokakojun yrittäjästä festarikävijään. Kilpailutehtävät huipentuivat Nokia Arenalla NoHo Partnersin toimeksiantoon tyhjien tölkkien hävikin minimoimisesta.



Kilpailu oli kokemuksena mahtava yhdistelmä tervettä stressiä, tiimityötä, hotelli- ja opiskelijaelämää, ja ennen kaikkea omien tietojen ja taitojen hyödyntämistä ja esille tuomista monipuolisten tehtävien raporteissa ja pitchauksissa. Tehtävien aikana jokainen tiimimme jäsen oli korvaamaton, ja antoi kaikkensa yhteisen tuloksen eteen.

Verkostoituminen muiden opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa on myös olennainen osa Restokisojen konseptia, onhan vieraanvaraisuus myös tiimityötä yli oppilaitos- ja yritysrajojen. Siitä joukkueemme pokkasikin palkinnon, herkullisen brunssin sekä rannekkeen huvipuiston elämyksiin.



Kisojen jälkeen restonomiksi valmistumiseni on aivan nurkan takana, ja työni upeassa elämyskartanossa jatkuvat uusien ideoiden siivittäminä. Tätä tehdään sydämellä, rakkaudesta lajiin ja asiakkaita varten.


Teksti: Elina Nurmi, valmistuva International Tourism Management -opiskelilja
Kuvat: Emma Roinila