Työhaastattelussa pöydän toisella puolella – opiskelijan mahdollisuus oppia ja vaikuttaa

Osallistuin alkuvuodesta 2022 opiskelijaedustajana SAMKin uuden palveluliiketoiminnan lehtorin valintaprosessiin. SAMKissa opiskelijaedustaja on tasavertainen jäsen uuden opettajan valintaprosessissa ja osallistuu päätöksentekoon yhdessä muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijajäsenenä tehtäväni oli tuoda rekrytointiprosessiin opiskelijanäkökulmaa. Tämä on erittäin tärkeä, sillä opiskelijat ovat juuri niitä, joiden kanssa opettajat tulevat työskentelemään. Mielestäni on erittäin hienoa, että SAMKissa opiskelijoille annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua opettajien valintaan koskevaan päätöksentekoon.

Valintaprosessi alkoi työhakemuksien läpi käymisellä. En osannut odottaa, että hakijat ja hakemukset olisivat olleet niin erilaisia. Monimuotoisuus työelämässä nousi hakemuksista vahvasti esiin. Ymmärsin hakemuksia lukiessani, että maailma on todellakin mahdollisuuksia täynnä. Vaikka jokainen meistä tuleekin valmistumaan ammattikorkeakoulusta tietyn nimikkeen alle, ovat työelämämahdollisuudet lähes rajattomat. Jokaisella on mahdollisuus hyvin erilaisiin urapolkuihin omien kiinnostusten kohteiden mukaan.

En ollut koskaan aikaisemmin osallistunut työhaastatteluun haastattelijan roolissa, joten haastattelutilanne tuntui aluksi todella jännittävältä. Pyrin haastattelukysymyksilläni kartoittamaan ensisijaisesti haastateltavan ominaisuuksia opettajana ja tapoja toimia opiskelijoiden kanssa. Mielestäni oli tärkeää selvittää, millaisena he kokevat opiskelijoiden kanssa työskentelyn. Halusin myös kuulla, olivatko he aikaisemmin opettaessaan keränneet toiminnastaan palautetta ja millaista palautetta he olivat saaneet.

Hakijat olivat valmistaneet haastattelutilaisuuteen opetusnäytteen, jonka lopussa oli englanninkielinen tiivistelmä. Opetusnäytteen aiheena oli myynnin tavoitteenasetanta ja seuranta pyrkimyksenä matkailualan pk-yrityksen kannattavuuden parantaminen. Tarkoituksena oli luoda opetustilanne, jossa haastattelijat näyttelivät kolmannen vuoden restonomiopiskelijoita. Opetusnäytteet olivat keskenään hyvin erilaisia ja tehtävänantoa oli lähestytty eri näkökulmista. Toiset esittelivät suunnitelman koko aihetta käsittelevän opintojakson sisällöstä, kun taas toiset keskittyivät itse aiheen opettamiseen, kuin kyseessä olisi ollut luento keskellä meneillään olevaa opintojaksoa. Annettu aika opetusnäytteeseen oli rajallinen, joten monilla oli haasteita saada kiteytettyä kaikki haluamansa aiheesta. Itseeni vaikutuksen opetusnäytteissä tekivät erilaiset opetusmenetelmät, kuten ryhmätyöt ja yhteistyöprojektit työelämän kanssa. Myös asiantuntijuus ja luonnollinen esiintyminen opetustilanteessa erottivat hakijat toisistaan.

Lopulliseen valintaan vaikutti moni asia ja päätöksenteko vaati keskustelua sekä erilaisten näkökulmien tarkastelua koko valintaryhmältä. Koen, että mielipiteeni huomioitiin ja sain todella vaikuttaa lopulliseen valintaan. Valintaprosessissa mukana oleminen oli mielenkiintoista ja opetti minulle paljon. Harva työelämään valmistuva nuori pääsee lukemaan toisten, varsinkaan eri alojen ammattilaisten työhakemuksia ja kokemaan työhaastattelutilanteen haastattelijan näkökulmasta. Harvoin näkee myöskään kanssahakijoiden haastattelutilanteita, joten oli opettavaista verrata omia työnhaku- ja työhaastattelutilannetaitoja muihin.  Tämä kokemus oli mielestäni loistava työelämään valmentava tilaisuus ajatellen omaa työnhakua ja mahdollista esimiestyötä tulevaisuudessa.

Teksti: Julia Roumio, Matkailun tutkinto-ohjelman kolmannen vuoden opiskelija
Kuvat: Microsoftin kuvapankki