Paras matkamuistoni

Matkailu on ollut minulle aina tärkeää pienestä asti. Ensimmäistä kertaa ulkomailla olenkin ollut alle vuoden ikäisenä, koska osa kavereistani asui ulkomailla. Tätini luona Sveitsissä tuli myös käytyä useasti, kun hän asui siellä yli 11 vuotta.

Paras matkamuistoni kuitenkin sijoittuu heittämällä voimistelumatkoihin ulkomaille. World Gymnaestradaa odotan aina eniten ja on hankalaa olla neljä vuotta ilman voimistelureissua. Viime vuonna lähdin Gymnaestrada-matkalle Hollantiin. Oli aivan upeaa päästä minulle uuteen maahan ihanassa seurassa yhdessä oman voimisteluseuran kanssa.

Lähdimme jo aamuvarhain yhdessä bussilla kohti lentokenttää. Matkalla vielä nukuimme, mutta kerkesimme myös virittyä avajaispäivän tunnelmaan opettelemalla tapahtumatanssia ja Suomen esiintymistanssia, jonka esitimme muille maille Amsterdamin stadionilla. Lentokentällä ja -koneessa huomasimme, että kone oli melkein täynnä pelkkiä voimistelijoita, ja lisäksi lentomme oli ylibuukattu, ja jännitimme, pääsisimmekö kaikki koneeseen. Onneksemme kaikki meni hyvin ja pääsimme samalla koneella määränpäähän. Lentokentällä oli tietenkin sama pelko ja jännitys kuin aina, että onko oma laukku löytänyt perille. Sitä jännitimme yhdessä porukalla.

Päästyämme hotellille emme saaneet vielä huoneita, koska lentomme oli niin aikainen. Vaihdoimme siis vaatteet hotellin kokoustiloissa ja valmistauduimme pian alkavaan avausmarssiin. Marssia ennen ehdimme kuitenkin hieman tutustua lähiseutuun ja kävimme paikallisessa ravintolassa ja kaupoissa tutkimassa, millaisia tuotteita Hollannissa on myynnissä ja onko hinnat alempia kuin Suomessa. Tämä marssi on ollut pisin Gymnaestradan marssi missä olen ollut. Yleensä marssi on noin 1 km mittainen, mutta täällä se oli hieman yli 3 km.

Viikon aikana Suomelle oli varattuna stadionilla 3 esitystä eri päivinä. Näistä kuitenkin vain 2 toteutui, sillä ensimmäisten päivien säät olivat aivan hirveät, joten esitykset ja treenit peruttiin turvallisuussyistä ja osat esityksistä siirrettiin halleihin. Koska meidän näytöksemme oli peruttu, menimme sadepäivinä shoppailemaan ja katsomaan upeita hallinäytöksiä.

Esiintymisien lisäksi loman parhaaksi muistoksi nousi reissu Amsterdam Noordiin. Lähdin sinne yhden ystäväni kanssa, koska olimme varanneet liput meille WONDR Experience elämysmuseoon. Tämä museo oli aivan huikea. En itse ole koskaan ollut vastaavassa paikassa, ja tämä oli kyllä kokemuksen arvoinen. Parhaan kokemuksen tietenkin saa heittäytymällä ja asettumalla takaisin omaan lapsuuteen, kun pääsi aikuisten pomppulinnaan ja pallomereen. Viimeisenä kierroksellamme matkasimme vielä Pink Beach ravintolaan, mutta harmiksemme se oli juuri ehtinyt mennä kiinni, emmekä ehtineet tilaamaan drinkkejä.

Teksti ja kuvat: Olivia Vartemaa, toisen vuoden matkailuliiketoiminnan opiskelija